راه های آسان اخذ اقامت ترکیه

راه های آسان اخذ اقامت ترکیه

اقامت ترکیه

۳ راه آسان برای اقامت در ترکیه برای اقامت ترکیه راههای متفاوتی وجود دارد ولی ما در مطالب زیر ۳ راه آسان را پیش پای شما قرار می دهیم: *خرید ملک در ترکیه * اجاره ملک در ترکیه * فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصین راه می توانند به آسانی و بدون هزینه اقامت در ترکیه را کسب کنند. – خرید ملک در ترکیه این راه برای کسانی که قدرت مالی دارند آسان ترین راه گرفتن اقامت در ترکیه می باشد. قیمت خانه ها در استانبول میانگین ۲۰۰ هزار لیر می باشد و در دیگر شهرها می توانید به قیمت مناسب خانه خریداری نمائید. بدین وسیله اعضای خانواده می توانند اجازه اقامت در ترکیه را بگیرند. -فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصین افرادی که مدارک دانشگاهی دارند می توانند بصورت حضوری و یا مکاتبه ای در ترکیه در رابطه با تخصص کاری خود در یکی از شرکتها و یا کارخانه های خصوصی تقاضای کار در ترکیه داده و برای خود کاری پیدا کنند. در این صورت کارفرما  در صورتی که به تخصص شما نیاز داشته باشد، اقدام به گرفتن اجازه کار برای شما خواهد نمود که هزینه ای برای شما ندارد. پس از گرفتن اجازه کار (حدودا ۲- ۳ ماه طول خواهد کشید) شما می توانید شخصا اقدام به اجازه اقامت در ترکیه نمائید که در این صورت نیز مخارج چندانی برای شما ندارد. -اجاره ملک در ترکیه با اجاره ملک در ترکیه میتوانید اقامت یکساله دریافت کنید. بیمه سلامتی یکساله، هزینه های واریزی اداره مهاجرت و بیمه، ترجمه رسمی پاسپورت، هزینه بالغ بر ۶۰۰۰ دلار در حساب از سایر مدارک این نوع اقامت می باشد. قوانین کامل اقامت ترکیه در مورد قوانین اقامت و کاراز چه طریق می توان اقامت کشور ترکیه را کسب کرد؟ انواع روش ها جهت دریافت اقامت در ترکیه: راه های بسیاری جهت دریافت اقامت در ترکیه وجود دارد ولی در اینجا متداولترین و راحت ترین راه ها عنوان شده است.
  • ازدواج:
از طریق ازدواج با یک شهروند ترکیه می توان اقامت این کشور را دریافت کرد.
  • استخدام:
با توجه به تخصص و حرفه مورد نیاز، شرکت های ثبت شده در ترکیه می توانند برای فرد مورد نظر خود از وزارت کار این کشور درخواست اجازه کار کرده و در صورت مثبت بودن نتیجه این درخواست و دریافت اجازه کار به آن فرد اقامت یکساله داده می شود.
  • خرید ملک:
بنابر قانون شماره ۶۴۵۸ که در تاریخ ۲۰۱۳/۰۴/۱۱ در روزنامه رسمی جمهوری ترکیه منتشر شده است اتباع خارجی با خرید ملک می توانند اقامت یکساله این کشور را گرفته و پس از هشت سال می توانند برای اقامت دائم مراجعه نمایند.
  • تحصیل:
یکی دیگر از راه هایی که اشخاص می توانند در ترکیه اقامت یکساله دریافت کند تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور می باشد.
  • ثبت شرکت:
ثبت شرکت به تنهایی حق دریافت اقامت را به اشخاص نمی دهد اما پس از دریافت اجازه کار از طریق ثبت شرکت می تواند اقامت یکساله را دریافت کرد.
  • اقامت توریستی:
با عقد قرارداد اجاره نامه در ترکیه و تایید این قرارداد در یکی از دفاتر اداره ثبت این کشور می توان اقامت یکساله توریستی دریافت کرد. اقامت توریستی ترکیه: با توجه به اینکه اقامت توریستی در ترکیه راحت ترین نوع اقامت می باشد به صورت کامل تشریح میکنم. مدارک لازم جهت اخذ اقامت توریستی یکساله شما می توانید با اجاره یک خانه در کشور ترکیه تقاضای اقامت یکساله نمایید. لازم به توضیح است یک خانه می تواند به نام سه نفر تنظیم شود. مدارک لازم جهت اخذ اقامت توریستی ترکیه:
  1. قرارداد اجاره خانه به مدت حداقل ۸ ماه به نام شخصی که قصد اخذ اقامت دارد ۳ نفر با یک قرارداد امکان اخذ اقامت دارند و یا دریافت برگه از هتل که به همین مدت زمانی اشاره کند (این آدرس توسط اداره امنیت چک می شود)
  2. تاییدیه اجاره نامه توسط دفترخانه
  3. کپی سند مالک خانه
  4. پاسپورت و کپی پاسپورت
  5. ۵٫ ۴ قطعه عکس
  6. مدرکی دال بر اینکه شما مبلغ ۶۰۰۰ دلار در حساب بانکی در ترکیه دارید. البته پس از افتتاح حساب مبلغ می توانبد از حساب برداشت کنید
  7. دریافت شماره مالیاتی از ورگی دایرسی
  8. بیمه سلامتی یکساله
  9. فیش واریز اداره مهاجرت و اداره پست
اقامت از طریق سرمایه گذاری در ترکیه: اقامت از طریق سرمایه گذاری به چه شکل می باشد؟ با ثبت شرکت و فعالیت در ترکیه شما می توانید پس از ۵ سال اقامت دائم ترکیه را بدست آورید. در نظر داشته باشد فعال بودن شرکت در مدت ۵ سال برای کسب اقامت الزامی می باشد. ولی نکته بسیار مهم اینکه به هیچ عنوان فقط به خاطر اخذ اقامت به علت هزینه های بالای بعد از ثبت اقدام به ثبت شرکت نکنید. اقامت از طریق استخدام در ترکیه: آیا اقامت ترکیه از طریق استخدام ممکن است؟ شرط لازم و کافی برای اینکه شما بتوانید اقامت ترکیه را از طریق کار بدست آورید این است که یک شرکت ترکیه ای شما را به عنوان پرسنل بپذیرد. برای کسب این نوع اقامت، شما باید از تخصص ویژه ای برخوردار باشید و در زمان درخواست شرکت ترکیه ای به همکاری با شما، طبق آمار وزارت کار و رفاه ترکیه، نباید شخصی که پاسپورت ترکیه را دارد با تخصص شما بیکار باشد. با ملاحظه نکته فوق و وضعیت کار در ترکیه و شرایط خاص ایرانیان می توان اینگونه اعلام نمود که در حال حاضر شانس یافت کار در کشور ترکیه برای فرد ایرانی بسیار کم است. ولی در حال حاضر خارجیان زیادی از کارهای پرستاری در خانه تا دندانپزشکی اقامت کاری از دولت دریافت نموده اند. پس می توانید امیدوار باشید. اقامت از طریق تحقیقات علمی: شما می توانید با ارائه مدرک مستند آکادمیک از اینکه شما در حال کار بر روی پروژه علمی هستید که جهت تکمیل تحقیقات نیاز به حضور در ترکیه دارید، اقامت کوتاه مدت دریافت نمایید. اقامت از طریق شرکت در دوره های یادگیری زبان تومر: شما با ثبت نام در مراکز آموزشی معتبر یادگیری زبان ترکی مانند دانشگاهها می توانید اقامت ترکیه را دریافت نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال با ما در ارتباط باشید. انواع اقامت ترکیه: در ماده ۳۰ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی شش نوع اقامت ترکیه پیش بینی گردیده است.
  1. اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت
در ماده ۳۱ الی ۳۳ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت تنظیم گردیده است. همچنین در ماده ۲۸ و ۲۹ آئین نامه اجرائی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت تنظیم گردیده است. برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت تنظیم می گردد؟
  • اتباع خارجی که با هدف تحقیقات علمی به کشور آمده اند:
در صورتی که فرد با این هدف درخواست اجازه اقامت نماید و مشمول دریافت اجازه برای تحقیقات علمی گردد، از نهاد و سازمان مرتبط با تحقیقات علمی (وزارت فرهنگ و گردشگری، وزارت نیرو، دانشگاه ها و غیره) باید مجوز دریافت نموده و در صورتی که مشمول دریافت مجوز نگردند، می بایست اظهار نامه ای در رابطه با موضوع تحقیق ارائه دهد.
  • اتباع خارجی که در ترکیه دارای املاک و مستغلات می باشند:
اتباع خارجی که دارای املاک و مستغلات در ترکیه می باشند، در صورتی که جهت اجازه اقامت ترکیه مراجعه نمایند، ملک مورد نظر باید مسکونی بوده و برای این هدف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورتی که اعضا خانواده در ملک مورد بحث دارای سهم و حق مالکیتی باشند، اعضای خانواده نیز بدین ترتیب می توانند برای اجازه اقامت مراجعه نمایند.
  • اتباع خارجی که قصد تاسیس کار و یا ارتباط تجاری دارند:
اتباع خارجی ای که قصد تاسیس کار و یا ارتباط تجاری دارند در صورتی که در خواست اجازه اقامت ترکیه بیش از سه ماه نمایند، از آنها دعوت نامه و یا مدارک مشابه تنظیم شده از سوی شرکت و یا شخصی که با آنها تماس برقرار خواهند نمود، خواسته خواهد شد.
  • اتباع خارجی که قصد شرکت در برنامه آموزشی ضمن خدمت را دارند:
اجازه های اقامت ترکیه با این هدف، بر اساس مدارک و اطلاعات در خصوص محل، مدت و محتوای آموزشی که از سوی سازمان و یا نهاد ارائه دهنده آموزش خدمات ارائه خواهد گردید، برای مدت آموزش صادر خواهد گردید.
  • اتباع خارجی که با اهداف آموزشی در چارچوب برنامه تبادل دانشجو و یا تفاهم نامه هایی که ترکیه طرف آن باشد و موارد مشابه به کشور آمده اند:
از اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت ترکیه نموده اند، ارائه برگه و اطلاعاتی که از سازمان مربوطه دریافت خواهد گردید، خواسته خواهد شد. مدت اجازه اقامت ترکیه نمی تواند بیشتر از مدت آموزش و اهداف مشابه باشد. در رابطه با دانشجویانی که در قالب برنامه تبادل دانشجو (اراسموس، مولانا، فارابی و غیره) آمده اند؛ از کسانی که از تاریخ اولین ثبت نام ظرف سه ماه درخواست بیمه بهداشت و درمان عمومی نموده باشند، مجددا بیمه بهداشت و درمان خواسته نخواهد شد. اما از کسانی که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ثبت نام مراجعه ننموده و حق بیمه بهداشت و درمان خصوصی خواسته خواهد شد.
  • اتباع خارجی که با هدف گردشگری اقامت  خواهند داشت:
دراین راستا اظهارات اتباع خارجی که با این هدف در خواست اجازه اقامت نموده اند، در خصوص برنامه سفر ایشان (مانند اینکه در کشور در کجا، چه زمانی و برای چه مدت خواهند ماند) ارزیابی خواهد گردید. در صورت لزوم ارائه مدارک و اطلاعات خواسته خواهد شد.
  • اتباع خارجی که درمان خواهند گردید به شرط آنکه فاقد هر یک از بیماریهایی که برای سلامت عمومی تهدید به شمار می آید، باشند:
از اتباع خارجی که با این هدف به ترکیه آمده اند، برگه پذیرش ایشان از بیمارستان های دولتی و خصوصی خواسته خواهد شد. از کسانی که مدارک مربوط به پرداخت تمامی هزینه درمان خود را ارائه نمایند، بیمه بهداشت و درمان درخواست نخواهد گردید. اجازه اقامت متناسب با مدت درمان تنظیم خواهد گردید. از اتباع خارجی که در طول درمان هزینه های اسکان، معاش و یا هزینه مرتبط با درمان ایشان از سوی سازمان و نهادهای دولتی پرداخت می گردد، بیمه بهداشت و درمان معتبر و اثبات وضعیت مالی طلب نخواهد گردید. در صورت لزوم از بیمارستا مربوطه و سازمان و نهادهای دولتی ممکن است برگه و اطلاعات در رابطه با درمان فرد خارجی خواسته شود. امور مربوط به اجازه اقامت ترکیه همراهان اتباع خارجی که با هدف درمان در قالب تفاهم نامه های همکاری بهداشتی موجود به کشور آمده اند (اگر در تفاهم نامه در رابطه با همراه حکم جداگانه ای وجود نداشته باشد)، براساس احکام عمومی انجام خواهد گرفت. همچنین براساس ماده ۱۴ پیوست قانون پایه خدمات بهداشتی به شماره ۳۳۵۹، در خصوص اتباع خارجی که به کشور ما آمده اند، از همراهان نباید بیش از دو نفر باشند، در در مراجعات جهت اجازه اقامت، بیمه بهداشت و درمان معتبر درخواست نخواهد گردید.
  • اتباع خارجی که باید براساس درخواست و تصمیم مقامات قضایی و یا اداری اقامت ترکیه را داشته باشند:
مدت اجازه اقامتی که با این هدف تنظیم می گردد، با در نظر گرفتن مدتی که در تصمیم و یا درخواست ذکر گردیده است تنظیم خواهد گردید.
  • اتباع خارجی که شروط لازم برای اجازه اقامت خانوادگی را از دست داده و اقامت آنها به اقامت کوتاه مدت تبدیل خواهد گردید.
  • اتباع خارجی که قصد شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی را دارند:
به اتباع خارجی که با این هدف درخواست اجازه اقامت نموده و در سازمانی که دارای صلاحیت ارائه آموزش زبان ترکی می باشد ثبت نام نموده است، حداکثر دو مرتبه اجازه اقامت داده خواهد شد. اگر مدت دوره آموزشی کمتر از یکسال باشد، مدت اجازه اقامت ترکیه نمی تواند بیشتر از مدت دوره آموزشی باشد. نهاد ارائه دهنده دوره آموزشی موظف است که وضعیت شروع به آموزش و حضور و غیاب فرد خارجی که برای آموزش زبان ترکی ثبت نام نموده است را به اداره استانی اطلاع دهد.
  • اتباع خارجی که به واسطه نهادهای دولتی قصد آموزش، تحقیق، کارآموزی و شرکت در دوره های آموزشی در ترکیه را دارند:
اجازه اقامتی که با این هدف تنظیم می گردد،نمی تواند بیش از یکسال باشد، از اتباع خارجی که هزینه های اسکان و معاش و یا هزینه مرتبط با درمان ایشان از سوی سازمانهای دولتی پرداخت می گردد، بیمه بهداشت و درمان معتبر و اثبات وضعیت مالی طلب نخواهد گردید. ممکن است از سازمان ها مدارک و اطلاعات درخواست گردد.
  • اتباع خارجی که ظرف شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی خود از آموزش عالی در ترکیه مراجعه نموده اند:
به اتباع خارجی که با این هدف در خواست اجازه اقامت نموده اند، در صورتی که ظرف شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی خود مراجعه نمایند، تنها برای یک مرتبه حداکثر برای یکسال اجازه اقامت داده خواهد شد.
  • افرادی که قصد کار در ترکیه را ندارند اما در قالب و مقدار تعیین شده از سوی هیئت وزرا قصد سرمایه گذاری دارند و همسر خارجی وی و همچنین فرزند خود وی و یا فرزند همسر وی که زیر هجده سال بوده و نیاز به مراقبت دارد:
برای اتباع خارجی که با این هدف قصد دریافت اجازه اقامت ترکیه دارند، اجازه اقامت ترکیه حداکثر با اعتبارهای پنج ساله تنظیم می گردد. با تغییری که قانون نیروی کار بین المللی به شماره ۶۷۳۵ در قانون شماره ۶۴۵۸ ایجاد نمود، تشویق اتباع خارجی که به اقتصاد کشور کمک می نمایند و تسهیل امور اجازه اقامت این اتباع خارجی هدف گذاری گردیده است.
  • اتباع خارجی شهروند جمهوری ترک قبرس شمالی:
به اتباع خارجی که با این هدف در خواست اجازه اقامت نموده اند، حداکثر برای مدت پنج سال اجازه اقامت صادر می گردد. اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت برای مدت های چند ساله قابل تنظیم می باشد؟ اجازه اقامت کوتاه مدت به غیر از موارد ذکر شده برای اتباع خارجی در ماده های ۱۳ و ۱۴ فوق، در هر مرتبه حداکثر برای مدت دو سال قابل تنظیم می باشد. شروط لازم برای اجازه اقامت ترکیه کوتاه مدت چیست؟ برای تنظیم اجازه اقامت کوتاه مدت، اتباع خارجی باید دارای شروط ذکر شده در ماده ۳۲ قانون باشند.
  • ارائه مدارک و اطلاعات نشان دهنده هدف از اقامت ترکیه
  • مشمول ماده ۷ قانون مذکور نبودن
  • دارا بودن شرایط اسکان متناسب با استانداردهای ایمنی و بهداشتی عمومی
  • در صورتیکه خواسته شود ارائه برگه سوءسابقه تنظیم شده از سوی مقامات کشوری که فرد خارجی تبعه آن می باشد و یا به صورت قانونی در آن اقامت دارد.
  • ارائه آدرس محل اقامت ترکیه
دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجازه اقامت چیست؟
  • در صورتیکه یک و یا چند شرط مورد نیاز برای اجازه اقامت ترکیه برای اهدافی غیر از اهداف صدور اجازه اقامت استفاده شده باشد.
  • در صورتی که در خصوص وی حکم اخراج از کشور و یا ممنوعیت ورود به کشور وجود داشته باشد.
  • نقض مقررات از جهت مدت اقامت در خارج از کشور
در این شرایط اجازه اقامت داده نخواهد شد و در صورتیکه داده شده باشد باطل خواهد گردید و در صورت اتمام مدت آن تمدید نخواهد گردید.
  • اجازه اقامت خانوادگی
در ماده ۳۴ الی ۳۷ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره ۶۴۵۸، مقررات اجازه اقامت خانوادگی تنظیم گردیده است، همچنین در ماده ۳۰ و ۳۴ آئین نامه اجرائی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت خانوادگی تنظیم گردیده است.
  • برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت خانوادگی تنظیم میگردد؟
در خصوص شهروندان ترکیه، افرادی که مشمول ماده ۲۸ قانون شماره ۵۹۰۱ می گردند و یا دارای یکی از انواع اجازه اقامت بوده و پناهجویان و دارندگان وضعیت حفاظت ثانوی برای: الف) همسر خارجی وی ب) فرزند خارجی زیر هجده سال خود و یا همسری وی ج) فرزند خارجی نیازمند مراقبت خود و یا همسری وی اجازه اقامت خانوادگی داده خواهد شد. در صورتیکه فرد خارجی که درخواست اجازه اقامت خانوادگی نموده است، دارای بیش از یک همسر باشد، تنها برای یکی از همسران اجازه اقامت خانوادگی تنظیم خواهد گردید. اما برای تمامی فرزندان فرد خارجی، اجازه اقامت خانوادگی تنظیم خواهد گردید. درخواست اجازه اقامت خانوادگی برای کودکان، در صورتیکه پدر و یا مادر دارای حق حضانت در خارج از کشور باشد، اخذ رضایت آنها الزامی می باشد. اجازه اقامت خانوادگی، بدون نیاز به اجازه اقامت دانشجویی حق آموزش در مراکز آموزشی ابتدائی و راهنمائی را تا سن هجده سالگی تامین می نماید. اتباع خارجی دارنده اجازه اقامت خانوادگی، در شرایط زیر می توانند درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت نمایند:
  • در صورت طلاق فردی که با شهروند ترک ازدواج کرده بوده و با اجازه اقامت خانوادگی حداقل برای مدت ۳ سال اقامت داشته، (اما اشخاصی که با حکم دادگاه ثابت گردد که قربانی خشونت درون خانواده می باشد، شرط اقامت برای سه سال با جازه اقامت خانوادگی طلب نخواهد گردید.)
  • فردی که در صورت فوت پشتیبان، با اجازه اقامت وابسته به پشتیبان در ترکیه اقامت دارد.
  • افرادی که حداق سه سال با اجازه اقامت خانوادگی در کشور ما اقامت نموده و به سن هجده سال کامل رسیده اند.
اجازه اقامت خانوادگی برای مدتهای چند ساله قابل تنظیم می باشد؟
  • اجازه اقامت خانوادگی در هر مرتبه حداکثر برای مدت سه سال قابل تنظیم می باشد.
  • اجازه اقامت خانوادگی تحت هیچ شرایطی نمی تواند بیشتر از اجازه اقامت حامی باشد.
 شروط لازم برای اجازه اقامت خانوادگی چیست؟ برای تنظیم اجازه اقامت خانوادگی، اتباع خارجی باید دارای شروط ذکر شده در ماده ۳۵ قانون باشند. به جای آوردن شروط خواسته شده از حامی (فرد حامی؛ داشتن بیمه بهداشت و درمان معتبر که تمامی اعضای خانواده را پوشش داد، داشتن درآمد ماهانه به صورتیکه سهم هر فرد خانواده کمتر از یک سوم حداقل دستمزد نباشد، ارائه برگه سوء سابقه که نشان دهنده این امر باشد که در ۵ سال اخیر جرمی که بر نظم خانواده اثر بگذارد مرتکب نگردیده است، حداقل یکسال در ترکیه اقامت داشته باشد و آدرس وی در سیستم ثبت آدرس، ثبت شده باشد) به جای آوردن شروط لازم برای افرادی که با هدف ماندن در کنار حامی، درخواست اجازه اقامت خانوادگی نموده اند (ارائه مدارک و اطلاعات حامی در ارتباط با هدف اقامت در کشور، نشان دادن قصد زندگی با افراد تعیین شده و ماهیت زندگیشان، بالاتر از هجده سال بودن همسر وی، مشمول ماده ۷ قانون مذکور بودن، هدم ازدواجشان تنها به دلیل اخذ اقامت) دلایل رد، ابطال و یا عدم تمدید اجازه اقامت خانوادگی
  • در صورتی که شروط مورد نیاز برای اجازه اقامت خانوادگی به جای آورده نشود و یا از بین برود
  • در صورت تثبیت این امر که اجازه اقامت خانوادگی برای اهدافی غیر از اهداف صدور اجازه اقامت استفاده شده باشد.
  • در صورتی که در خصوص وی حکم اخراج از کشور و یا ممنوعیت ورود به کشور وجود داشته باشد.
در این شرایط اجازه اقامت خانوادگی داده نخواهد شد و در صورتی که داده شده باشد باطل خواهد گردید و در صورت اتمام مدت آن تمدید نخواهد گردید.
  • اجازه اقامت دانشجویی
در ماده ۳۸ الی ۴۱ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره ۶۴۵۸، مقررات اجازه اقامت دانشجویی تنظیم گردیده است. همچنین در ماده ۳۵ و ۳۹ آئین نامه اجرائی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت دانشجویی تنظیم گردیده است. برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت دانشجویی تنظیم می گردد؟ به اتباع خارجی که فاقد اجازه اقامت خانوادگی بوده و قصد تحصیل در دوره های آموزشی ابتدایی و یا راهنمای را دارند (اتباع خارجی دارنده اجازه اقامت خانوادگی که قصد تحصیل در دوره ابتدایی و راهنمایی را دارند تا سن ۱۸ سالگی بدون نیاز به اخذ اجازه اقامت می توانند به تحصیل خود ادامه دهند. اما دانش آموزانی که ۱۸ سال خود را تکمیل نموده و هنوز در حال تحصیل در دوره راهنمایی می باشد، باید اجازه اقامت دریافت نمایند) اتباع خارجی که در کشور ما در یک مرکز آموزش عالی در سطح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، اموزش تخصصی پزشکی (TUS)، آموزش تخصصی دندانپزشکی (DUS) آموزش خواهند دید، اجازه اقامت دانشجویی داده خواهد شد. اجازه اقامت دانشجویی، تنها حق حامی بودن برای مراجعه جهت اجازه اقامت همسر و فرزندان فراهم می آورد. برای سایر نزدیکان در خصوص اخذ اجازه اقامت هیچگونه حقی فراهم نمی آورد. اجازه اقامت دانشجویی ترکیه برای مدت های چندساله قابل تنظیم می باشد؟ اگر دوره آموزشی دانشجوی خارجی کمتر از یکسال می باشد، مدت اجازه اقامت نمی تواند بیشتر از دوره آموزشی باشد. به اتباع خارجی که به واطه سازمان و نهادهای دولتی به ترکیه آمده و آموزش خواهند دید، در طول مدت آموزش، اجازه اقامت داده خواهد شد. برای اتباع خارجی که در دوره ابتدایی و راهنمایی آموزش خواهند دید و سرپرسیتی هزینه های آنها از سوی فردی حقیقی و یا حقوقی برعهده گرفته شده است، با ارائه رضایتنامه از سوی ولی و یا سرپرست قانونی وی، برای طول مدت تحصیل اجازه اقامت های یکساله صادر گردیده و قابل تمدید می باشد. شروط لازم برای اجازه اقامت دانشجویی ترکیه چیست؟
  • برای تنظیم اجازه اقامت دانشجویی ترکیه، اتباع خارجی باید دارای شروط ذکر شده در ماده ۳۹ قانون باشند.
  • مشمول ماده ۷ قانون مذکور نبودن
  • ارائه آدرس محل اقامت در ترکیه
بیمه بهداشت و درمان برای اجازه اقامت دانشجویی براساس احکام قانون بیمه های اجتماعی و قانون بیمه بهداشت و درمان عمومی، از دانشجویان خارجی که ظرف مدت سه ماه از تاریخ اولین ثت نام جهت بیمه بهداشت و درمان عمومی مراجعه نمایند، بیمه بهداشت و درمان جداگانه خواسته نخواهد شد. اما ازکسانی که ظرف مدت سه ماه از تاریخ ثبت نام مراجعه ننموده و حق بیمه بهداشت و درمان عمومی را از دست دهند، بیمه بهداشت و درمان خصوصی خواسته خواهد شد. امور مربوط به تغییر دانشگاه، دانشکده و یا رشته دانشجویان آموزش عالی
  • در صورت تغییر دانشکده و یا رشته در همان مرکز آموزشی و یا تغییر مرکز آموزشی در همان استان، به شرط آنکه در تحصیل وقفه ای ایجاد نگردد و در موعد مقرر اطلاع داده شود، اجازه اقامت موجود، همچنان معتبر خواهد بود. اگر مدت اجازه اقامت پایان یافت به میزان مدت تحصیل تمدید خواهد گردید.
  • در صورتی که ادامه تحصیل در شهر دیگری ادامه خواهد یافت، از سوی استانداری استانی که تحصیل در آن ادامه می یابد، اجازه اقامت موجود قطع گردیده و تا زمان تحصیل جدید، اجازه اقامت تنظیم خواهد گردید.
حق اشتغال دانشجویان تمامی دانشجویان کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا که در ترکیه در حال تحصیل می باشند، به شرط دریافت اجازه کار، می توانند کار کنند. اما حق اجازه کار برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی پس از سال اول فراهم می گردد. مراجعات اجازه کار به وزارت کار و تامین اجتماعی صورت می پذیرد. دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجازه اقامت دانشجویی ترکیه چیست؟
  • در صورتی که شروط لازم برای تنظیم اجازه اقامت دانشجویی ترکیه فراهم نگردد و یا از بین برود.
  • ثابت گردد که قصد ادامه تحصیل ندارند.
  • در صورت تثبیت این امر که اجازه اقامت دانشجویی ترکیه برای اهدافی غیر از اهداف صدور اجازه اقامت استفاده شده باشد.
در این شرایط اجازه اقامت داده نخواهد شد، و در صورتی که داده شده باشد باطل خواهد گردید و در صورت اتمام مدت آن تمدید نخواهد گردید.
  • اجازه اقامت بلند مدت
در ماده ۴۲ الی ۴۵ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره ۶۴۵۸، مقررات اجازه اقامت بلند مدت تنظیم گردیده است. همچنین در ماده ۴۰ و ۴۳ آئین نامه اجرایی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی، مقررات اجازه اقامت بلند مدت تنظیم گردیده است. برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت بلند مدت تنظیم می گردد؟
  • به اتباع خارجی که در ترکیه برای مدت حداقل هشت سال بدون وقفه با اجازه اقامت، اقامت داشته اند و یا دارای شروط تعیین شده از سوی سازمان سیاست های مهاجرتی باشند، با تائید وزارت خانه می تواند از سوی استانداری ها برای آنها اجازه اقامت بلند مدت صادر گردد.
  • برای پناهجویان، پناهجویان مشروط و دارندگان وضعیت حفاظت ثانوی، اجازه اقامت بشر دوستانه و حفاظت موقت حق مراجعه جهت اجازه اقامت بلند مدت تعیین نگردیده است.
اجازه اقامت بلند مدت برای مدت های چند ساله قابل تنظیم می باشد؟ اجازه اقامت بلند مدت به صورت نامحدود تنظیم می گردد. شروط لازم برای اجازه اقامت بلند مدت چیست؟ برای تنظیم اجازه اقامت بلند مدت، اتباع خارجی باید دارای شروط ذکر شده در ماده ۴۳ قانون باشند.
  • اقامت در ترکیه برای مدت هشت سال بدون وقفه با اجازه اقامت (در محاسبه هشت سال بدون وقفه، براساس ماده ۳۸ قانون مدت زمانی که با اجازه اقامت دانشجویی حضور داشته نصف و الباقی اجازه های اقامت به طور کامل حساب خواهد گردید)
  • عدم دریافت کمک های اجتماعی در سه سال اخیر
  • داشتن درآمد منظم و مکفی که گذران زندگی خود و خانواده وی (در صورت وجود) را تامین نماید.
  • داشتن بیمه بهداشت و درمان معتبر
  • نباید فرد خارجی به عنوان تهدیدی برای نظم عمومی و امنیت عمومی به شمار آید (به غیر از اتباع خارجی که سازمان سیاست های مهاجرت مناسب بداند)
حقوق ناشی از اجازه اقامت بلند مدت اتباع خارجی که دارنده اجازه اقامت بلند مدت می باشند؛ به غیر از وظیفه خدمت سربازی، حق انتخاب و انتخاب شدن (شرکت در رای گیری)، اشتغال به عنوان مامور دولت و واردات خودرو به صورت معاف و مقررات درج شده در قانون ویژه، با محفوظ باقی ماندن حقوق مربوط به تامین اجتماعی، همانند شهروندان ترکیه دارای سایر حقوق می باشد. دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجاره اقامت بلند مدت چیست؟
  • در صورتی که فرد برای نظم عمومی و امنیت عمومی تهدیدی جدی به شمار آید.
  • در صورتی که به غیر از مسائلی مانند سلامتی، آموزش و خدمت اجباری در کشور خود، بنابر دلایل دیگر برای مدت بیش از یکسال خارج از ترکیه باشد. در این شرایط اجازه اقامت بلند مدت باطل خواهد گردید.
باطل نمودن اجازه اقامت بلند مدت از سوی استانداری ها انجام م یگیرد. مراجعه مجدد اتباع خارجی که اجازه اقامت بلند مدت آنها باطل گردیده است. مراجعه مجدد برای اجازه اقامت بلند مدت که باطل گردیده است، در خارج از کشور از طریق کنسولگری ها، در داخل کشور نیز از طریق استانداری استانی که فرد خارجی در آن اقامت دارد و یا براساس اصول مراجعه که از سوی اداره کل تعیین گردیده است انجام خواهد گرفت. در مراجعات مجدد، شرط هشت سال اقامت بدون وقفه با اجازه اقامت در ترکیه دوباره خواسته نخواهد شد، مراجعات با اولویت ارزیابی خواهد گردید و حداکثر ظرف یک ماه نتیجه آن اعلام خواهد گردید. اتباع خارجی که اجازه اقامت بلند مدت آنها به دلیل اقامت بی وقفه بیش از یکسال در خارج از ترکیه به علت مسائلی غیر از سلامتی، آموزش و خدمت و وظیفه اجباری در کشور خود، باطل گردیده باشد، برای کسب این اجازه اقامت می توانند دوباره مراجعه نمایند.
  • اجازه اقامت بشر دوستانه
مقررات اجازه بشر دوستانه در ماده ۴۶ و ۴۷ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره ۴۵۸ تنظیم گردیده است. همچنین مقررات اجازه اقامت بشر دوستانه در ماده ۴۴ آئین نامه اجرایی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی ذکر گردیده است. برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت بشر دوستانه تنظیم می گردد؟
  • در صورتی که برای کودک مزایای بسیاری به همراه داشته باشد.
  • در صورتی که در خصوص ایشان حکم به اخراج از کشور و یا ممنوعیت ورود به ترکیه صادر گردیده باشد و این اتباع خارجی از کشور اخراج نگردند و یا خارج شدن آنها از ترکیه معقول و ممکن نباشد. در صورتی که براساس ماده ۵۵ قانون در خصوص فرد خارجی حکم به اخراج از کشور صادر نگردیده باشد.
  • در صورتی که براساس ماده ۵۳، ۷۲ و ۷۷ قانون در برابر امور انجام گرفته به مراجع قضایی مراجعه گردد.
  • در جریان ادامه امور بازگرداندن فرد مراجعه کننده به اولین کشوری که بدان پناهنده شده بود و یا به کشور ثالث.
  • در صورتی که به فرد خارجی به دلایل مسائل اضطراری و یا جهت حفظ منافع کشور و یا از جهت امنیت عمومی و نظم عمومی باید وارد ترکیه گردیده و به اقامت وی در ترکیه اجازه  داده شود اما به دلیل وجود موانع در صدور اجازه اقامت امکان دریافت سایر انواع اجازه های اقامت را نیز نداشته باشد.
  • در صورت وجود شرایط فوق العاده، اجازه اقامت بشر دوستانه تنظیم خواهد گردید.
اجازه اقامت بشردوستانه برای مدت های چند ساله قابل تنظیم می باشد؟ اجازه اقامت بشر دوستانه، به شرط آنکه در هر مرتبه حداکثر یکساله باشد و از وزارتخانه تائیدیه اخذ گردد، از سوی استانداری ها ارائه و تمدید می گردد. شروط لازم برای اجازه اقامت بشر دوستانه چیست؟ در اجازه اقامت بشر دوستانه، شرایط لازم برای صدور سایر انواع اجازه اقامت، طلب نخواهد گردید. دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجاره اقامت بشر دوستانه چیست؟ اجازه اقامت بشر دوستانه به شرط تائید وزارتخانه، در صورت از میان رفتن شروطی که برای اخذ اجازه اقامت لازم می باشد. از سوی استانداری باطل گردیده و تمدید نمی گردد. سایر موارد در رابطه با اجازه اقامت بشر دوستانه اتباع خارجی که اجازه اقامت بشر دوستانه دریافت نموده اند، موظف اند از تاریخ اعطاء اجازه اقامت، حداکثر ظرف مدت بیست روز در سیستم ثبت آدرس، آدرس خود را ثبت نمایند. اشخاصی که دارای اجازه اقامت بشر دوستانه می باشند، در طول مدتی که دارای این اجازه اقامت می باشند، به غیر از اجازه اقامت بلند مدت، در صورتی که دارای شرایط لازم برای سایر انواع اجازه اقامت باشند،می توانند برای یکی از آنها اقدام نمایند. مدت زمان اقامتی که با اجازه اقامت بشر دوستانه سپری می گردد. در مجموع مدت زمان اقامت پیش بینی شده در قانون حساب نخواهد گردید.
  • اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان
مقررات اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان در ماده ۴۸ و ۴۹ قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی به شماره ۶۴۵۸ تنظیم گردیده است. همچنین مقررات اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان در ماده ۴۵ و ۴۶ آئین نامه اجرایی قانون اتباع خارجی و حفاظت بین المللی ذکر گردیده است. برای کدام اتباع خارجی اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان تنظیم می گردد؟ برای اتباع خارجی که قربانی تجارت انسان می باشند و یا احتمال بسیار قوی وجود دارد که قربانی تجارت انسان گردند، اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان تنظیم می گردد. شروط لازم برای اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان چیست؟ در اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان، شرایط لازم برای صدور سایر انواع اجازه اقامت، طلب نخواهد گردید. دلایل رد، ابطال و عدم تمدید اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان چیست؟
  • ثابت گردد که فرد خارجی با خواست و اراده خود با فاعلین جرم دوباره ارتباط برقرار نموده است.
  • مسئولیت های تعیین شده را رعایت ننمایند/
در این شرایط اجازه اقامت قربانیان تجارت انسان باطل می گردد. اما در صورتی که ثابت گردد شرایط ذکر شده در فوق را بنا بر دلایلی از قبیل اجبار، از روی ترس، خشونت و تهدید و خارج از اراده وی صورت گرفته است، اجازه اقامت باطل نخواهد گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *