ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه اگر قصد شروع تجارتی بصورت جدی دارید در ترکیه شرکت ثبت کنید در غیر اینصورت صرفا جهت اخذ اقامت راههای ارزانتر و راحتتری نسبت به ثبت شرکت در ترکیه دارید. خدمات تجاری در ترکیه business- services-in-turkey با توجه به قانون مصوب ابتدای ماه فوریه ۲۰۱۲، کلیه اتباع کشورهای خارجی جهت شروع هر نوع کسب و کار می بایستی اقدام به ثبت شرکت نموده و سپس برای خود درخواست اجازه کار نماید. پس از دریافت اجازه کار، شما میتوانید بدون محدودیت به ترکیه ورود و خروج داشته، خود را بیمه کنید و پس از ۵ سال اقامت دائم بگیرید. به خاطر داشته باشید که ثبت شرکت حتی در ایران نیز کار ساده ای نیست و نیاز به هم فکری و مشاوره و انتخاب روش صحیح دارد، امیدواریم که در ترکیه شرکت ما دوست و مشاور خوبی، برای شما باشد. برخی قوانین ترکیه برای ثبت شرکت و تجارت به شرح زیر می باشد: از سال ۲۰۰۳ قوانین ثبت شرکت در ترکیه تغییر کرده است، براساس این تغییرات برای فعالیت در ترکیه و تجارت در این کشور ثبت یک شرکت ضروری است. یک شرکت خارجی میتواند با مالکیت ۱۰۰% ثبت شود و تحت عنوان نام شرکت در این کشور فعالیت کند، شرکت های خارجی ثبت شده در ترکیه حق این را خواهند داشت که در چارچوب اهدافی که در اساسنامه مشخص شده است فعالیت کنند و سودآوری داشته باشند. ثبت شرکت در این کشور بیشتر ۲ الی ۳ روز کاری زمان نخواهد برد، البته زمان گفته شده برای شرکت های مسئولیت محدود است، این زمان برای شرکتهای سهامی عام متفاوت است و منوط به تصویب وزارت صنعت و تجارت ترکیه است. قوانین تجاری ترکیه: در قانون جدید ترکیه شرکت ها باید در زمینه کاری خود شفافیت داشته باشند، صورت حساب های مالی شرکت ها باید شفاف باشد و شرکت ها باید در این راستا بکوشند. شرکت شخصی: هزینه این نوع شرکت حدود ۴۰۰ دلار می باشد، برای کسب و کارهای بسیار کوچک مناسب است مانند برنامه نویس، مهندس معمار، طراح مناسب است. هزینه ماهیانه حسابدار ۱۰۰ دلار می باشد. نکته منفی این نوع شرکت مالیات بالاتر به نسبت شرکتهای با مسئولیت محدود و … است. شرکت های مسئولیت محدود LS: سهامداران: سهامداران با توجه به سرمایه گذاشته شده توسط آنها مسئول هستند، اگر شرکت نتواند مالیات خود را بدهد سهامداران به میزان سهمشان مسئول هستند. تعداد سهامداران: می تواند از ۲ الی ۵۰ نفر باشد. نوع سهامداران: میتواند اشخاص حقیقی، حقوقی، شهروند ترکیه و یا افراد خارجی باشند. مدیران: مدیران می توانند شهروند ترکیه یا تبعه یک کشور خارجی باشند، مدیر شرکت میتواند طبق اساسنامه از سهامداران نباشد و فردی غیر از سهامداران شرکت باشد. اساسنامه: این موارد باید در اساسنامه ذکر شوند: سهامداران، نام شرکت، موضوع فعالیت شرکت، مقدار سرمایه، سرمایه تعهد شده از طرف هر سهامدار، مدت شرکت، روش اعلان اطلاعیه های شرکت. سرمایه سهمی: حداقل سرمایه یک شرکت مسئولیت محدود ۵۰۰۰ لیر است. ارزش اسمی هر سهم نمی تواند کمتر از ۲۵ باشد. داریی های زیر می توانند به عنوان سرمایه برای سرمایه گذار خارجی تلقی گردند:
  • ماشین آلات، تجهیزات، ابزارها و کالاها به عنوان سرمایه غیر نقدی
  • دارایی های غیر مادی(حق اختراع، علائم تجاری، …)
  • سود حاصل از سرمایه گذاری های خارجی و اصل و بهره وام های خارجی و سایر حقوق مالی
  • حقوق بهره برداری و فرآوری منابع طبیعی
  • سهم شرکت های دیگر
سرمایه به شکل اوراق سهام منتشر نمی شود. حداقل مشارکت ۲۵ لیر یا هر مقدار بالاتر قابل تقسیم بر ۲۵ لیر است. هر انتقال مالکیتی باید در دفتر ثبت سهم وارد و توسط   اعضا تصویب شود و این اعضا باید نماینده حداقل   سرمایه سهمی باشند، انتقال می تواند مشمول هر گونه ممنوعیت دیگر موجود در اساسنامه باشد. جلسات سالانه: جلسات سهامداران معمولا با دعوت مدیران یا دارندگان حداقل ۱۰% سرمایه سهمی، یکبار در سال و ظرف سه ماه بعد از اتمام سال مالی برگزار می گردد. برای شرکت مسئولیت محدود با بیش از ۲۰ سهامدار، مقررات مربوط به مجامع عمومی شرکت سهامی عام در مورد مجامع عمومی سهامداران اعمال خواهد شد. در شرکت مسئولیت محدود با ۲۰ یا تعداد کمتر سهامداران، رای گیری بصورت کتبی انجام می شود. حقوق قانون مجمع عمومی شامل تصمیمات در مورد اصلاح اساسنامه، تصویب صورت وضعیت مالی و تعیین محل هزینه کردن سود خالص است. بازرسی: اگر تعداد سهامداران بیش از ۲۰ نفر باشد، انتصاب یک بازرس قانونی ضروری است. انحلال: یک شرکت مسئولیت محدود در موارد زیر می تواند منحل شود:
  1. انقضای مدت مقرر در اساسنامه
  2. تصمیم مجمع سهامداران
  3. تصمیم دادگاه مبنی بر درخواست سهامداران
  • سایر موارد بیان شده در قوانین مرتبط مانند عدم امکان تصدیق تاسیس، از دست دادن   سرمایه سهمی، کاهش تعداد سهامداران به زیر ۲، تحقق هر علت انحلال که در اساسنامه مقرر شده است و ورشکستگی شرکت
تسویه: به استثنای مورد ادغام با شرکت دیگر، در صورت تبدیل شرکت مسئولیت محدود به شکل دیگری از شرکت یا انتقال به یک شرکت حقوق عمومی، شرکت طی یک فرآیند رسمی تسویه می شود. در صورت عدم وجود هیچ مدیر، تسویه ای که توسط اساسنامه یا با تصمیم مجمع سهامداران تعیین شده باشد، مدیر شرکت تشریفات تسویه را انجام خواهد داد. نام مدیران شرکت به عنوان مدیران تسویه در دفتر ثبت تجاری وارد و ۴ بار در فاصله ای که متجاوز از یک هفته نباشد آگهی خواهد شد. طلبکاران شرکت فراخوانده خواهند شد تا ظرف یکسال درخواست و مدارکشان را ارائه دهند. تشریفات انحلال باید نزد مقامات داخلی اجرا شود و حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول می انجامد. کلیه الزامات مالیاتی باید در طول دوره تسویه رعایت شوند. قوانین سال ۲۰۱۲ برای ثبت شرکت در ترکیه: قانون جدید ترکیه برای اتباع خارجی دو نکته مهم را به قانون قبل اضافه نموده است که به شرح ذیل می باشد. نکته اول اینکه اگر به تنهایی مایلید در ترکیه شرکت ثبت نمائید، با توجه به قانون جدید امکان پذیر می باشد. براساس قوانین جدید ثبت شرکت در ترکیه از این پس فقط یک نفر نیز می تواند نسبت به افتتاح شرکت در کشور ترکیه اقدام نماید و سهام ۱۰۰% شرکت را در اختیار داشته باشد. (این قانون برای شرکت های مسئولیت محدود که قبلا حتما می بایست با ۲ نفر ثبت شوند امکان پذیر است. برای شرکتهایی با سهامی خاص، همچنان ۵ شریک الزامی است) و مطابق با قانون جدید حداقل سرمایه شرکت های با مسئولیت محدود ۱۰٫۰۰۰ لیره ترکی می باشد و شرکتهای سهامی خاص ۵۰٫۰۰۰ لیره ترک می باشد و اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند در ترکیه شرکت ثبت نمایند می بایست   ارزش سرمایه شرکت را قبل از انجام ثبت شرکت، به ترکیه وارد نمایند (به حساب خزانه دولت واریز نمایند) این مبلغ بعد از اینکه شرکت بصورت رسمی ثبت شد و در روزنامه رسمی ترکیه درج گردید؛ قابل برداشت می باشد. هزینه های جاری یک شرکت در ترکیه:
  1. هزینه حسابدار (هزینه حسابدار رسمی ماهانه ۱۲۰ دلار به بالا)
  2. هزینه کارمند (اجباری نیست ولی بهتر است برای اعتبار شرکت در آینده پرداخت شود)
  3. هزینه اجاره محل دفتر
  4. هزینه حقوق و بیمه کارمند و بیمه اعضای شرکت
  5. هزینه آب، برق، تلفن و اینترنت
  6. در صورتی که محل کار اجاره باشد ۲۳ درصد مالیات بر اجاره (استوپاژ)
  7. هزینه های دفاتر رسمی و پلمپ آن در دارایی (سالانه حدود ۴۰۰ دلار)
  8. مالیات بر درآمد (معادل ۱۸% سود خالص شرکت)
توجه داشته باشید اگر کارمند ترک (شهروند ترک) داشته باشید و از روز اول او را بیمه نمایید، علاوه بر پایین تر بودن حق بیمه، روند دریافت اقامت کاری ترکیه نیز آسانتر خواهد شد. پنج دلیل برای ثبت شرکت در ترکیه: الف) پیدا کردن شخصیت حقوقی و اجتماعی در ترکیه با ثبت شرکت در ترکیه شما شخصیت حقوقی پیدا کرده که از نگاه دولت، اصناف و شرکتها و مردم عادی شما به عنوان سرمایه گذار خارجی شخصیت بسیار موجه تر در قیاس با خریدار ملک یا هر نوع خارجی مقیم ترکیه پیدا خواهید کرد. ترکها به خارجیانی که باعث پیشرفت اقتصادی کشورشان می شوند بسیار بیشتر احترام می گذارند. ب) امکان اخذ کارت اعتباری و استفاده از تسهیلات مناسب بانکها با ثبت شرکت در ترکیه و فعالیت اقتصادی مفید و نشان دادن سود مناسب پس از یکسال شما می تواند از بانک کارت اعتباری دریافت کرده و به عنوان مثال خانه، دفتر تجاری یا مغازه را با ۸۰ درصد مبلغ کل ملک بصورت وام بانکی خریداری نمایید، از کارت اعتباری در بیشتر محصولات مانند اتومبیل، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک استفاده نمایید. ج) امکان استفاده از اقامت کاری در بحث شهروندی ترکیه شفافیت کسب و کار برای دولت ترکیه بسیار مهم است، ثبت شرکت در ترکیه و اخذ اقامت کاری ترکیه برای دولت ترکیه میتواند این شرط دولت ترکیه را برآورده سازد. د) امکان فعالیت در موضوعات مختلف با ثبت شرکت در ترکیه شما می توانید یک موضوع کلی انتخاب کنید به عنوان مثال شرکت بازرگانی ….، شرکت مشاوره …، شرکت ساختمانی…، ولی در زیر عنوان اصلی میتوانید حوزه های مختلف کاری حتی کاملا غیر مرتبط را وارد نمایید؛ مثلا رستوران، واردات و صادرات، نساجی و پوشاک، توریسم، ساختمان و … این امکان میتواند بسیار مفید و جالب باشد. و)تحریم و فرصت های بزرگ کاری با وجود برداشته شدن تحریم ها هنوز هم شرکت های اروپایی و آمریکایی برای ورود به بازار ایران ترس دارند و هنوز بانک های زیادی نمی توانند با شرکتهای ایران ارتباط برقرار کنند و این میتواند برای شرکتهای با ماهیت ترک فرصتی باشد برای ورود به بازار بزرگ ایران، به خصوص اگر شخص دارای ارتباط و شناخت از بازار ایران باشد و با ثبت شرکت در ترکیه می توانید این فرصت بزرگ را بدست آورید. ثبت شرکت در ترکیه و ده نکته مهم و اساسی در پروسه ثبت شرکت در ترکیه موارد مهم شامل موارد زیر است.
  1. ثبت شرکت در ترکیه بدون اقامت نیز انجام می شود و الزامی برای اخذ اقامت ترکیه قبل از ثبت شرکت در ترکیه نیست.
  2. ثبت شرکت در ترکیه سه حالت کلی دارد؛ ثبت شرکت شخصی، ثبت شرکت با مسئولیت حدود و ثبت شرکت آنونیم یا تعاونی.
  3. در پروسه ثبت شرکت در ترکیه الزامی به این نیست که دفتر تجاری داشته باشید، شما می توانید آدرس منزل را نیز به عنوان هوم آفیس به اداره ثبت اعلام نمایید.
  4. ثبت شرکت به صورت شخصی بیشتر برای شهروندان ترک طراحی شده به عنوان مثال سرمایه ثبت شرکت به صورت یکبار باید در حساب نشان داد ولی در شرکت مسئولیت محدود شما در ابتدا یک چهارمبه عنوان سرمایه اولیه و سپس سه چهارم را میتوانید به دولت نشان دهید. اهمیت این مسئله در اخذ اقامت کاری مشخص می شود.
  5. شما باید یک یا نهایتا دو عنوان کلی مانند شرکت مشاوره و بازرگانی… یا شرکت ساختمانی و توریستی… معرفی کنید ولی در اساسنامه شرکت می توانید موضوعات کلی کاملا بی ارتباط مانند پزشکی و پوشاک یا ساختمان و … را باجزئیات بیاورید.
  6. پروسه ثبت شرکت در ترکیه طی یک هفته تا ده روز انجام می گیرد.
  7. طبق قانون کشور ترکیه شما باید یک حسابدار جهت انجام امور مالیاتی و اداری به دولت معرفی کنین، تجربه و تخصص این حسابدار یا عدم تجربه و تخصص وی میتوانید برای شرکت بسیار مهم باشد.
  8. بعد از ثبت شرکت شما باید یک چهارم مبلغ اجاره ماهیانه را به عنوان مالیات به اداره مالیات پرداخت کنید.
  9. در صورتیکه شما هیچگونه فاکتور نداشته باشید، ماهیانه حداقل ۲۰۰ دلار جهت هزینه های معمول شرکت خواهید داشت.
  10. جهت اخذ اقامت کاری حداقل سرمایه شخص صد هزار لیر می باشد.
 مراحل ثبت شرکت در ترکیه: ثبت شرکت در ترکیه مقدماتی دارد که مراحل آن را برای شما ذکر کرده ایم؛
  • ترجمه رسمی گذرنامه های شرکا، شرکت و تاییدیه آنها در اداره ثبت احوال
  • انتخاب حسابدار رسمی ترک
  • تنظیم اساسنامه شرک
  • اخذ شماره مالیاتی سهامداران شرکت از اداره مربوطه
  • تنظیم فرم مخصوص تاسیس شرکت
  • تنظیم فرم مخصوص تاسیس شرکت
  • تنظیم فرم اتاق بازرگانی
  • تنظیم فرم تعهد آدرس (اتاق بازرگانی)
  • ثبت رسمی امضاء مدیرعامل در اداره ثبت احوال
  • واریز   سرمایه شرکت در یکی از بانکهای ترکیه
  • چاپ روزنامه رسمی شرکت
  • تنظیم اجاره نامه محل شرکت
  • اخذ شماره مالیاتی شرکت از اداره مربوطه
  • تایید آدرس محل کار توسط مامور اداره مالیات
  • دریافت کارت بازرگانی
  • تصدیق دفاتر حسابداری
  • افتتاح حساب بانکی شرکت
مدارک لازم جهت ثبت شرکت در ترکیه: برای ثبت شرکت در ترکیه باید مدارک زیر را به حسابرس ارائه دهید تا امور ثبت شرکت در ترکیه طی مدت یک هفته تا ۱۰ روز کاری انجام دهد. قبل از ثبت شرکت در ترکیه باید کد اقتصادی را آماده نمایید.
  1. اصل پاسپورت هر یک از شرکا (با اعتبار بیشتر از ۶ ماه
  2. دو قطعه عکس (رنگی با زمینه روشن)
  3. چند اسم انتخابی برای شرکت
  4. زمینه فعالیت شرکت
  5. تعین درصد سهام هر یک از شرکا در شرکت
  6. تعیین مدیر شرکت (یکی از شرکا)
  7. تعیین آدرس دفتر شرکت در ترکیه
  8. دادن وکالت به شخص تعیین شده برای ثبت شرکت
  • حداقل سرمایه ۱۰٫۰۰۰ لیر ترکیه که   آن (۲۵۰۰ لیر) به مدت چند روز در حساب شرکت مسدود می شود.
سوالات متداول ثبت شرکت در ترکیه:
  1. ثبت شرکت در ترکیه چند روز طول میکشد؟
مدت زمان ثبت شرکت از زمان حضور شرکا در ترکیه حداکثر ۵ روز کاری می باشد.
  • اجاره دفتر کار در ترکیه به چه صورت است؟
برای ثبت شرکت ارائه اجاره نامه به نام شرکت الزامی می باشد. در ترکیه لازم نیست دفتر کار به صورت جداگانه تهیه گردد و امکان تهیه هوم آفیس نیز وجود دارد.
  • برای ثبت شرکت در ترکیه به چند سهامدار نیاز است؟
طبق قانون جدید ترکیه که از ماه ۸ میلادی سال ۲۰۱۲ قابل اجرا می باشد محدودیتی در تعداد سهامدارها وجود ندارد و حداقل با یک نفر نیز می شود در ترکیه شرکتی را به ثبت رساند.
  • آیا سهامداران می تواند برای ثبت شرکت در ترکیه کاملا خارجی باشند؟
بله، این قدر امکان پذیر است، شما نیازی به شریک ترک ندارید.
  • ثبت شرکت در ترکیه به چه مدارکی نیاز دارد؟
برای این امر فقط به اصل پاسپورت و ۴ قطعه عکس از کلیه سهامدارها نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است طبق قانون جدید ثبت شرکت   سرمایه شرکت نیز در هنگام تاسیس شرکت باید به بانک واریز شده و حداکثر یک ماه در حساب بلوکه می شود.
  • آیا حضور سهامداران در ترکیه الزامی است؟
فقط حضور یکی از سهامداران(مدیرعامل) و یا صاحبین امضا نیز کافی است. در اینصورت لازم است سهامدا حاضر در ترکیه وکالتنامه ثبت شرکت از دیگر سهامداران داشته باشد.
  • وکالتنامه ثبت شرکت در ترکیه را در صورت درخواست از کجا تهیه کنم؟
نمونه وکالتنامه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و با ارائه آن به دفاتر رسمی در ایران و ترجمه آن به زبان ترکی و اخذ تاییدیه وزارت امور خارجه و سفارت ترکیه این امر میسر خواهد گردید.
  • آیا شرکتها ملزم به داشتن یک مشاور مالی یا حسابدار هستند؟
بله در ترکیه ۲ مدل مشاوره مالی است:
  1. Yeminli mali muşaver مشاور قسم خورده دولت که مهر دولت را در اختیار دارد، مانند حسابرس رسمی در ایران
  2. serbest mali muşaver مشاور مالی خصوصی که البته مجوز فعالیت از دولت دارد.
  3. آیا امکان خرید خانه و ملک و زمین قبل از ثبت شرکت در ترکیه وجود دارد؟
بله، قبل از ثبت شرکت می توانید املاک در ترکیه به نام خود خریداری کنید.
  1. چرا بعضی شرکتها هزینه کمتری می گیرند؟
بعضی از شرکتها فقط کار ثبت را انجام می دهند و برای تمامی مواردی که در زیر توضیح داده شده است هزینه مجزا گرفته می شود و هر ماه نیز به عناوین مختلف هزینه های غیر متعارف گرفته می شود و مسائل حسابرسی آنها توسط افراد غیر حرفه ای صورت میگرفت و … که تا به حال خیلی از فعالان اقتصادی که در ترکیه شرکت ثبت کرده اند بخاطر همین مسائل دچار مشکلات حقوقی و حتی در هنگام ورود به کشور ترکیه و یا خارج شدن از کشور ترکیه دچار مشکل شده و مجبورند شرکت خود با هویت ترک را منحل نمایند.
  1. آیا ثبت شرکت در ترکیه آسان است؟ چقدر؟
تعداد کشورهایی که ثبت شرکت را سریعتر از ترکیه انجام می دهند بسیار کم است. شما می توانید در مدت زمان بسیار کمی ثبت شرکت در ترکیه را انجام داده و مدارک را به سرعت در اختیار داشته باشید.
  1. آیا با ثبت شرکت در ترکیه، افتتاح حساب بانکی در ترکیه نیز انجام می شود؟
قطعا به همراه ثبت شرکت شما در ترکیه، افتتاح حساب بانکی نیز انجام می شود. مزایای ثبت شرکت در ترکیه چیست؟ ترکیه در تحریم ها علیه ایران شرکت نکرده است و براساس تفاهم نامه های منعقده میان دو کشور ایران و ترکیه قرار است به صورت انفجاری از چند میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به سی میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۱۵ افزایش یابد. به نظر میرسد با توجه به اوضاع منطقه به ویژه در حوزه خلیج فارس شرایط عینی برای تبدیل ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین شرکای تجاری یکدیگر فراهم شده است. مضافا اینکه هر دو کشور از امتیازاتخاصی در جهت تبدیل به قدرت های برتر اقتصادی برخوردارند که در صورت استفاده از ظرفیت های متقابل می توانند مکمل اقتصادی بسیار موثری برای یکدیگر باشند. عوامل فوق باعث شده اند تا بسیاری از فعالان اقتصادی دو کشور ترجیح دهند تا از طریق حضور مستقیم در بازار اقتصادی کشور مقایل سهم بیشتری از تعاملات اقتصادی بین دو کشور را تصاحب نمایند. این امر بازار مناسبی نیز برای سودجویان فراهم ساخته است تا از عدم شناخت فعالان اقتصادی از شرایط ترکیه بهره برداری نمایند. در صورتی که قصد حضور فعال و مستمر و نزدیک در بازار اقتصادی ترکیه را دارید توصیه می شود یک شرکت با هویت ترک با مالکیت صد در صدی خودتان در کشور ترکیه ثبت نمائید. افرادیکه ثبت شرکت در ترکیه را انجام می دهند از مزایای برخوردار هستند که شما هم می توانید با ثبت شرکت در ترکیه از این امکانات در ترکیه استفاده نمایید.
  1. افراد خارجی در ترکیه می توانند بدون مشارکت داشتن با افراد داخلی (بدون نیاز به شریک ترک) ثبت شرکت در ترکیه را انجام دهند. ترکیه مانند کشورهایی همچون امارات نیازی به پرداخت هزینه های زیاد به افراد شهروند کشور برای ثبت شرکت در این کشور را ندارد. تنها موردی که نیاز است این است که شرکت حتما باید حسابدار ترک داشته باشد.
  2. هزینه ثبت شرکت در ترکیه و نگهداری آن بسیار پایین تر از کشورهای دیگر می باشد.
  3. هزینه امرار معاش و زندگی در کشور ترکیه از کشورهای اروپایی دیگر بسیار پایین تر است.
  4. در کشور ترکیه شما مالیات شرکت را بر اساس هزینه درآمدی خود می پردازید و نیازی به پرداخت هزینه ثابت به دولت ندارد.
  5. شما حتی برای راه اندازی رستوران ایرانی می توانید با ثبت شرکت در ترکیه این کار را انجام دهید.
یکی دیگر از موارد مهم اینست که با ثبت شرکت در ترکیه (اقامت به واسطه شرکت ثبت شده) شما پاسپورت ترکیه گرفته و می توانید به ۹۰ کشور جهان بدون ویزا سفر کنید. استراتژی شرکتها کسب و کار در بازار ترکیه:
  • اخذ گواهی CE و استانداردهای اروپایی
  • مذاکره با یک بازرگان و یا موسسه محلی ترکیه برای اعطای نمایندگی تحت برند و علامت تجاری شرکت ایرانی
  • ثبت برند و علامت تجاری در کشور ترکیه
  • برپایی کنفرانس ها و یا سمینارهای دوره ای معرفی محصول و نام تجاری در هتل های معروف و معتبر و یا اتاق های صنعت ترکیه
هزینه های جاری شرکت در ترکیه:
  • اطلاعاتی درباره هزینه های جاری شرکت:
  • هزینه حسابدار که داشتن آن برای هر شرکت الزامی است (اجرت حسابدار رسمی با توجه به حجم فعالیت تجاری شرکت، ماهانه ۲۰۰ دلار به بال)
  • هزینه اجاره دفتر که برحسب محل دفتر می تواند بین ۳۰۰ تا چند هزار دلار باشد. در صورتی که محل کار اجاره ای باشد ۲۳ درصد مالیات بر اجاره در ماه (استوپاژ) که هر سه ماه یکبار پرداخت می شود.
  • هزینه های آب و برق و تلفن و اینترنت
  • هزینه های دفاتر رسمی و پلمپ آن در دارایی: سالانه حدود ۴۵۰ دلار، مالیات بر درآمد: معادل ۲۰% سود خالص شرکت
  • ترجمه رسمی گذرنامه های شرکا شرکت و تایید آنها در اداره ثبت احوال
  • انتخاب حسابدار رسمی ترک
  • تنظیم اساسنامه شرکت
  • اخذ شماره مالیاتی سهامداران شرکت از اداره مربوطه
  • تنظیم فرم مخصوص تاسیس شرکت
  • تنظیم فرم اتاق بازرگانی
  • تنظیم فرم تعهد آدرس (اتاق بازرگانی)
  • ثبت رسمی امضاء مدیرعامل در اداره ثبت احوال
  • واریز    سرمایه شرکت در یکی از بانکهای ترکیه
  • چاپ روزنامه رسمی شرکت
  • تنظیم اجاره نامه محل شرکت
  • اخذ شماره مالیاتی شرکت از اداره مربوطه
  • تایید آدرس محل کار توسط مامور اداره مالیات
  • دریافت کارت بازرگانی
  • تصدیق دفاتر حسابدار
  • افتتاح حساب بانکی شرکت
قوانین افتتاح حساب بانکی، ثبت شرکت در ترکیه و دریافت کارت اعتباری در ترکیه:
  • آیا یک ایرانی بدون اقامت امکان افتتاح حساب را دارد؟
  • آیا حساب ها امکان دریافت و پرداخت از داخل یا خارج ترکیه را دارند؟
  • آیا با حساب ها امکان دریافت و پرداخت یا خرید و فروش از طریق سایت های خارجی یا سایت های ترک وجود دارد؟
  • آیا ایرانیان امکان دریافت کارت اعتباری را دارند؟
  • افتتاح حساب از طریق ثبت شرکت در ترکیه چگونه است؟
در ترکیه یک ایرانی با دریافت شماره مالیاتی و پاسپورت امکان افتتاح حساب بانکی را دارد ولی این حساب در وهله اول فقط امکان دریافت و پرداخت از طریق کارت در فروشگاهها و از طریق ATM را دارد برای دریافت حساب اینترنتی آن هم فقط از بعضی سایتها می بایست حساب اینترنتی را از طریق تلفن همراه فعال نمود، بدیهی است برای هرگونه دریافت و پرداخت اینترنتی باید پیامک که حاوی ورود و انتقال هست را در سیستم وارد کنین. این حساب با توجه به تحریم ها امکان دریافت از بانکهای کشورهای دیگر را ندارد. پس از اخذ اقامت و با داشتن TC یا همان شماره ملی و همچنین ثبت آدرس شخص در سازمان آمار ترکیه می توانید به نوعی کارت اعتباری بگیرید. در اینگونه کارت اعتباری باید به اندازه که میخواهید استفاده کنید در حسابتون پول بصورت سپرده یا بلوکه داشته باشید. شایان ذکر است در ترکیه از یک پیران ۲۰ هزار تومانی تا ویلاهای میلیون دلاری میتوانید بصورت کارت اعتباری خریداری کنید.(بدیهی است بعضی کالاها و خانه ها شامل این مورد نیستند) در نوع دیگر کارت اعتباری، کارت شما باید اقامت کاری داشته باشید. باید اقامت کاری یا çalışma izni برای شما ماهیانه حقوق مختص و بیمه بازنشستگی از طرف شرکتی که برای آن کار میکنید پرداخت شود، کارت اعتباری دریافتی بستگی به حقوق و مزایای شما دارد. افتتاح حساب بانکی از طریق ثبت شرکت در ترکیه این نوع افتتاح حساب نیازی به اخذ اقامت نیست، شما در پروسه ثبت شرکت در ترکیه سرمایه شرکت را به حسابی واریز می کنید، این نوع حساب امکان دریافت کارت اعتباری را دارد ولی مقدار آن بستگی به گردش مالی شرکت دارد. در پایان شایان ذکر است که با کارت اعتباری می توانید علاوه بر استفاده از اقساط در خرید کالا، از اکثر سایتهای خارجی و ترک بصورت اینترنتی خرید انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *