آب و هوای ترکیه

آب و هوای ترکیه

آب و هوای ترکیه

ترکیه از سمت شمال شرق با دریای سیاه، گرجستان و ارمنستان و از سمت شرق با ایران و از جنوب شرق با عراق و سوریه و از جنوب با دریای مدیترانه و از سمت غرب با دریای اژه و از شمال غرب با یونان و بلغارستان هم مرز است. آب و هوای ترکیه به دلیل شرایط جغرافیایی این کشور بسیار متفاوت است و نمی توان یک الگوی آب و هوایی ثابتی برای این کشور تعیین کرد.

ترکیه به ۷ منطقه مختلف تقسیم می شود؛

  1. مرمره
  2. سواحل دریای سیاه
  3. آناتولی شرقی
  4. آناتولی جنوب شرقی
  5. آناتولی مرکزی
  6. دریای مدیترانه
  7. دریای اژه

هر منطقه با توجه به نزدیکی آن منطقه با نواحی کوهستانی و دریا و اقیانوس دارای آب و هوای متفاوتی می باشد. به طوری کلی مرمره، سواحل دریای مدیترانه و اژه دارای آب و هوای معمول مدیترانه ای با تابستان هایی گرم و زمستان هایی مرطوب هستند. شرق کشور کوهستانی است و دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد با احتمال بارش برف می باشد. ترکیه مرکزی که در فلات داخلی واقع شده دارای زمستان هایی بسیار سرد است. پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید تا اطلاعات کاملی در خصوص آب و هوای ترکیه بدست آورید و بهترین انتخاب در سفر به ترکیه را داشته باشید. با مطلب آب و هوای ترکیه با ما همراه باشید.

 

آب و هوای شمال ترکیه / ساحل دریای سیاه

سواحل دریای سیاه ترکیه از ۱۷۰۰ کیلومتر خط ساحلی سرسبز و حاصلخیز تشکیل شده است. این مناطق آب و هوایی قاره دارد و این بدان معنا است که آب و هوای منطقه در هر فصل متغیر است. این منطقه محبوب ترین منطقه گردشگری ترکیه است و گردشگرانی که دوستدار گرمای تابستان و سواحل زیبا هستند به این منطقه می آیند.

شهر سامسون مرکز استان سامسون است و بین دلتای دو رودخانه که تا دریای سیاه امتداد یافته اند واقع شده است. میزان بارش در طول سال در این شهر زیاد است. میانگین بارش سالانه در این شهر ۷۸۱ میلی متر است. مناطقی که بارش در آن ها زیاد است دارای زمین هایی سرسبز و حاصلخیز هستند و معمولا گله های گاو را برای چرا به این مناطق می برند.

این منطقه رطوبت زیادی هم دارد و میانگین رطوبت هوا ۷۲% ثبت شده است. که این رطوبت باعث می شود این منطقه گرم تر و یا سردتر از آن چه که هست به نظر برسد. پس موقع بستن چمدان هایتان به این نکته توجه داشته باشید.

شهر ترابزون در ساحل شمال شرقی ترکیه در نزدیکی گرجستان و روسیه واقع شده است. آب و هوای این شهر شبیه به آب و هوای سواحل دریای سیاه می باشد. این شهر دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد و رطوبت بالا می باشد. میانگین حداقل درجه حرارت هوا در این شهر ۵ درجه سانتی گراد و حداکثر درجه حرارت ۲۷ درجه سانتی گراد ثبت شده است.دمای آب در طول سال بین ۱۰درجه تا ۲۰ درجه تغییر می کند.

اگر می خواهید از سواحل دریای سیاه دیدن کنید بهتر است در طول فصل تابستان به این منطقه بروید. اما اگر نمی خواهید در فصل تابستان که از نظر گردشگری خیلی هم فصل شلوغی است به این منطقه سفر کنید، فصول پاییز و بهار انتخاب مناسبی هستند. این فصول دارای آب و هوایی معتدل می باشند.

آب و هوای ترکیه در این مناطق ساحلی از مناطقی هستند که در تمام طول سال می توانید از آن ها بازدید کنید.

 

 

آب و هوای شمال شرق ترکیه

استانبول در منطقه ی مرمره در شمال شرق ترکیه واقع شده است. استانبول بزرگترین شهر ترکیه می باشد. دریای مرمره که یک دریای داخلی است  بخش آسیایی ترکیه را از بخش اروپایی آن جدا می کند و دریای سیاه را به دریای اژه متصل می کند. به دلیل نزدیکی این منطقه به سواحل، استانبول و مناطق اطراف آن دارای آب و هوای معتدل قاره ای هستند. این منطقه در مرکز توسط دریای مرمره و تنگه بَسفر (که به عنوان تنگه استانبول هم شناخته میشود) که دارای جریان هایی سرد و قوی هستند جدا شده است.

تابستان استانبول از ژوئن آغاز می شود و تا سپتامبر ادامه دارد. این ماه ها گرم ترین ماه های سال هستند. بالاترین درجه حرارت ثبت شده ی این شهر ۳۷ درجه سانتی گراد بوده است. میانگین درجه حرارت هوا در فصل تابستان ۲۸ سانتی گراد می باشد. ماه های فصل تابستان خشک ترین ماه ها هستند.

آب و هوای استانبول

زمستان استانبول دیر شروع می شود. اواسط دسامبر هوا شروع به خنک شدن می کند. در ماه دسامبر حداقل درجه حرارت هوا به ۵ درجه سانتی گراد و حداکثر درجه حرارت هوا به ۱۱ درجه سانتی گراد می سرد. ژانویه و فوریه سردترین ماه ها هستند و درجه حرارت هوا تا ۲ درجه سانتی گراد کاهش پیدا می کند. ماه مارس هم شرایطی مشابه به ماه دسامبر دارد. زمستان های ترکیه معمولا آب و هوایی مرطوب دارد.

استانبول شهری است که دو جریان باد Poyraz و lodos از سمت جنوب در آن می وزد. بادهای Poyraz  (باد جنوب غربی) آب و هوایی سرد و بارندگی همراه دارند و وزش بادهایlodos  (نسیم شمال شرقی) باعث گرم شدن هوا می شوند.

وقتی به سمت جنوب و شهر های ازمیت و بورسا می روید شرایط آب و هوایی متفاوت می شود. این مناطق نسبت به سواحل دریای سیاه، زمستان های گرمتری دارد. به عنوان مثال درجه حرارت هوا در اواسط تابستان در بورسا تا ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد. در گزارش ها آمده که شهر ازمیت در ۱۱ آگوست ۱۹۷۰ بالاترین درجه حرارت را که 6/41 درجه سانتی گراد بوده تجربه کرده است.

در ازمیت با توجه به نزدیکی به دریای سیاه و دریای مرمره شرایط آب و هوایی متفاوت است. وقتی به نواحی ساحلی نزدیک تر می شوید شرایط آب و هوایی کمی معتدل تر می شود. شهرهایی که در نزدیکی سواحل هستند معمولا در تابستان از نسیم خنکی که از سمت دریا می وزد لذت می برند اما ازمیت این ویژگی را ندارد و آب و هوایی مرطوب دارد.

آب و هوای ترکیه در زمستان در منطقه مرمره وقتی از شمال به سمت جنوب می روید بسیار متفاوت است که این شرایط متفاوت آب و هوایی می تواند به دلیل وجود کوهستان Uludağ در بورسا باشد. محبوب ترین اقامتگاه اسکی ترکیه در بورسا واقع شده است. بورسا نسبت به دیگر مناطق زمستان های سردتری دارد. به طور کلی هرچه به سمت شرق می روید هوا سردتر می شود اما امکان بارش برف در کل منطقه بسیار کم شده است. به طور کلی در استانبول یک یا دو هفته در کل زمستان امکان بارش برف وجود دارد.

سردترین دمای هوایی که تا کنون در استانبول ثبت شده ۸ درجه سانتی گراد زیر صفر در سال ۱۹۶۰ بوده است. استانبول در سال ۱۹۷۸ زمستان سختی را تجربه کرد که باعث شد فرودگاه اصلی استانبول برای مدت سه روز بسته باشد. میانگین دمای هوا در فصل زمستان ۶ درجه سانتی گراد است.

پاییز طولانی ترین فصل این منطقه می باشد. این فصل از سال، صبح هایی زیبا همراه با مه صبحگاهی دارد. بهار فصل نسبتا کوتاه تری است. ماه مارس شرایط آب و هوایی تقریبا شبیه به زمستان دارد. روزهای ماه مارس معمولا سرد و بارانی هستند. ماه های آوریل و می حال و هوایی بهاری دارند.

بارش (برف و باران) در نقاط مختلف منطقه متفاوت است. هرچه به سمت جنوب غرب بروید بارش باران کمتر می شود. میانگین بارش باران در سواحل دریای سیاه از ۱۰۰۰ میلی متر به ۸۰۰ میلی متر کاهش پیدا کرده است. میانگین بارش سالانه در بورسا ۶۶۸ میلی متر است که این مقدار برای سبز نگه داشتن پارک ها و فضاهای سبز داخل شهر کافی است. شهر بورسا به بورسای سبز معروف است. برخلاف نواحی داخلی ترکیه که اکثرا خشک هستند این شهر دارای زمین های کشاورزی حاصلخیزی است.

آب و هوای ترکیه شرقی/ جنوب شرقی ترکیه

نواحی شرقی و جنوب شرقی ترکیه دارای زمستان هایی سرد و طولانی با بارش سنگین برف هستند. حداقل دمای هوا در نواحی کوهستانی در زمستان ۱۳ درجه زیر صفر و حداکثر دمای هوا در تابستان این مناطق ۱۷ درجه ثبت شده است.

Malatya  شهر بزرگ این منطقه است و ۹۶۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و دارای تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی سرد با بارش برف می باشد. در سال های اخیر ساخت چند سد در این منطقه باعث معتدل تر شدت شرایط آب و هوا شده است.

میانگین دمای سالانه این منطقه ۹ درجه می باشد. تابستان های دمای هوا تا ۳۹ درجه سانتی گراد می رسد. یک مثال عالی از شرایط سخت آب و هوای این منطقه متعلق به زمانی است که فشار سنج دمای ۴۳- را نشان می داد. بارش برف و طوفان در زمستان ها در این منطقه باعث بسته شدن راه بسیاری از روستاهای کوچک می شود.

هرچه بیشتر به سمت جنوب این منطقه می رویم تابستان ها گرم تر می شود و در گرمترین ساعات دمای هوا تا ۴۶ درجه سانتی گراد هم می رسد به خصوص در کنار رودخانه دجله و فرات و به سمت سوریه که می رویم. زمستان های مناطق جنوب شرقی به سردی زمستان های مناطق شرقی نیست. آناتولی جنوب شرقی آب و هوایی خشک دارد و میانگین بارندگی آن ۵۷۶ میلی متر است.

 

آب و هوای ترکیه مرکزی / آناتولی مرکزی

به طور کلی هر چه به سمت نواحی مرکزی ترکیه حرکت می کنیم تابستان ها گرم تر و زمستان ها سرد تر می شود. گفته می شود بدترین شرایط آب و هوایی ترکیه در زمستان این مناطق است. آناتولی مرکزی دارای آب و هوایی قاره ای و استپ است.

شرایط آب و هوایی استپ تابستان هایی گرم و زمستان هایی بسیار سرد دارد و درجه حرارت هوا در روز و در شب بسیار متفاوت است. این شرایط آب و هوایی در کوه پایه ها وجود دارد. کوه های بلند مانع از ورود جریان هوای مرطوب از سمت اقیانوس هستند بنابراین میزان کافی بارش برای رشد گیاهان وجود ندارد و گیاهانی متناسب با شرایط آب و هوایی خشک در این مناطق رشد می کنند. در الگوی آب و هوایی استپ رطوبت زیادی وجود ندارد و مناطقی که این الگوی آب و هوایی را دارند از اقیانوس دور و در نزدیکی کوه ها هستند.

پایتخت کشور (آنکارا)، دومین شهر بزرگ ترکیه در این منطقه واقع شده اند. این شهر آب و هوایی خشک و قاره با زمستان هایی سرد و با بارش برف و تابستان هایی گرم و مرطوب دارد. بیشترین میزان بارش باران در فصل های پاییز و زمستان اتفاق می افتد. آنکارا ۳۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا واقع شده است. میزان بارندگی در آنکارا زیاد نیست و میانگین میزان بارندگی سالانه این شهر ۳۸۲ میلی متر است. در ماه های ژانویه، فوریه و مارس دمای هوا تا ۴ درجه سانتی گراد زیر صفر می رسد. از جولای تا سپتامبر میزان بارش کاهش می یابد و دمای هوا در گرم ترین ساعات تا ۳۱ درجه سانتی گراد می رسد. بین دمای هوا در شب و روز هم تفاوت زیادی وجود دارد که این از ویژگی هایی شرایط آب و هوایی استپ است. هر چه به سمت نواحی شرقی آناتولی مرکزی می روید تابستان ها خنک تر می شود و زمستان ها سرد و بارش برف بیشتر می شود

Eskişehir دارای آب و هوایی معتدل است. هوا سرد است اما غیر قابل تحمل نیست. میانگین دمای هوا در این منطقه در زمستان ۲ درجه زیر صفر و در تابستان ۲۰ درجه بالای صفر می باشد.

آب و هوای سواحل مدیترانه ترکیه

هرچه بیشتر به سمت جنوب و اقیانوس می رویم به یک الگوی آب و هوایی مدیترانه ای نزدیک می شویم. الگوی آب و هوایی مدیترانه ای دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی معتدل می باشد. در سمت شمال این سواحل رشته کوه هایTaurus  در سمت شرق دریای اژه واقع شده اند. این کوه های بلند تاثیر زیادی در شرایط آب و هوایی منطقه دارند.

این سواحل دارای آب و هوای معدل مدیترانه ای هستند و سرما و یا گرمای شدیدی در این مناطق وجود ندارد. هر چه به سمت شمال غرب برویم فصل شنا کوتاه تر می شود. آب و هوای ترکیه به دلیل وجود این کوه ها نواحی شرقی دریای اژه و نواحی شمالی دریای مدیترانه دارای آب و هوایی متفاوت هستند.

آنتالیا یکی از شهر های محبوب ترکیه در سواحل دریای مدیترانه است. آنتالیا در بالای تپه ای واقع شده و مشرف به دریا است. برخی از زیباترین سواحل دریای مدیترانه که برای گذراندن تعطیلات بسیار ایده آل هستند در آنتالیا هستند. آنتالیا توسط رشته کوه ها محافظت می شود و از وزش بادهای سرد شمالی در امان است.

اگر از آنتالیا به سمت شرق و آلانیا حرکت کنید از دشت Pamphylia عبور خواهید کرد. این دشت بین رشته کوه های Taurus و دریای مدیترانه واقع شده است. کوهستان Taurus که در شمال واقع شده است تاثیر زیادی در ایجاد مه صبحگاهی دارد. قله ی این کوه ها حتی در روزهای گرم تابستان هم پوشیده از برف است.

آلانیا دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای است. بیشترین میزان بارش باران در فصل زمستان اتفاق می افتد. فرق این منطقه با نواحی شرقی این است که این منطقه زمستان هایی کوتاه تر و تابستان هایی بلندتر دارد.

آلانیا دارای دو فصل مشخص تابستان و زمستان است. زمستان از نوامبر آغاز می شود و تا فوریه ادامه دارد. میانگین دمای آب دریای آلانیا 4/21 درجه می باشد و این دما در ماه آگوست تا ۲۹ درجه می سد. میانگین دمای هوای آلانیا ۲۸ درجه ثبت شده است.

هرچه از نواحی ساحلی به سمت شرق و سوریه برویم به شهرهای آدانا و Antakya می رسیم. در این منطقه کوه هایی را می بینیم که تا نزدیکی دریا امتداد یافته اند و مناظر زیبایی خلق کرده اند. این مناطق در طول ماه های تابستان بسیار گرم و مرطوب هستند و دمای هوا تا ۴۵ درجه سانتی گراد هم می رسد.

  • این منطقه بدون شک خشک ترین و گرم ترین منطقه ی ترکیه است.
  • منطقه ای که در مرز با سوریه واقع شده دارای آب و هوای استپی نیمه خشک است و بارش فقط در فصل زمستان در ان اتفاق می افتد.

آب و هوای منطقه دریای اژه (ترکیه غربی)

منطقه نهایی ترکیه منطقه ی اژه است که در شمال آنتالیا واقع شده است و ۱۱% از مساحت کل ترکیه را شامل می شود. دشت ها و سواحل دریای اژه دارای آب و هوایی معتدل و دلپذیر هستند. این منطقه دارای بهاری سرسبز، تابستانی گرم و پاییزی آفتابی و زمستانی معتدل است. این منطقه برای فرار از زمستان های شمالی عالی است. حتی در ژانویه و فوریه هم این منطقه روزهایی آفتابی و گرم دارد.

میانگین بارش سالانه در این منطقه ۶۴۵ میلی متر است و دمای هوا می تواند از ۸- تا ۴۳ درجه سانتی گراد متفاوت باشد. منطقه ی دریای اژه در غرب و رشته کوه های غربی Taurus بر تعیین شرایط آب و هوای ترکیه تاثیر زیادی دارند. تابستان های این منطقه با وجود نسیمی که از سمت دریای اژه می وزد خنک می باشد. رشته کوه هایی که تا ساحل امتداد یافته اند و دره های بین آنها باعث می شوند که شرایط آب و هوایی دریا به نواحی داخلی منطقه نفوذ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *