دانشگاههای ترکیه به تفکیک شهر

دانشگاههای ترکیه به تفکیک شهر

 

استانبول –  Istanbul

استانبول بزرگترین شهر ترکیه است و تاریخ آن به هزاران سال پیش بر می گردد، اما امروزه به عنوان یکی از شهرهای جهانی با آینده ای روشن شناخته می شود که بطور مداوم در حال رشد است. جمعیت این شهر ۱۴ میلیون نفر می باشد و پنج سال پس از آن که استانبول در سال ۲۰۱۰ به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا نامگذاری شد، حدود 5/12 میلیون توریست در سال ۲۰۱۵ از این شهر دیدن کردند و این شهر تبدیل به چهارمین شهر توریستی جهان گردید . میراث فرهنگی شهر، کلوپ ها و رستوران های ترکی از جاذبه های بزرگ برای گردشگران است.

استانبول همچنین یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در ترکیه به شمار می رود و دانشگاه سابانچی و دانشگاه کوچ دو دانشگاه معتبر ترکیه که در رتبه بندی EECA به ترتیب در رتبه ۱۴ و ۱۵ قرار دارند در این شهر واقع شده اند. دیگر دانشگاه های معتبر استانبول عبارتند از دانشگاه بوغازیچی و دانشگاه استانبول که به طور مشترک در رتبه ۱۷ قرار دارند و هم چنین دانشگاه فنی استانبول که در رتبه ۳۰ قرار دارد .

آنکارا –  Ankara

آنکارا پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه است که یک مرکز تجاری و سیاسی نیز به شمار می رود. آنکارا به عنوان یکی از معتبرترین شهرهای دانشجویی دارای قسمت عظیمی جمعیت زیادی از دانشجویان در حال تحصیل در ترکیه می باشد. جاذبه های دیدنی مشهور آن شامل قصر آنکارا، موزه تمدن آناتولی، آنیت کبیر و موزه مصطفی کمال آتاتورک می باشند. آنکارا هم چنین مکانی مشهور برای دیدن پرندگان می باشد.

دو دانشگاه معتبر در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه (METU – Middle East Technical University) و دانشگاه بیلکنت Bilkent University  هستند که هر دو مشترکاً یازدهمین رتبه را در EECA دارند.

از دیگر دانشگاه های معتبر آنکارا، دانشگاه هاجتپه Hacettepe University در رتبه سی و چهار، دانشگاه گازی Gazi University  در رتبه هشتاد و سوم و دانشگاه نظامی ترکیه Turkish Military Academy و دانشگاه باسکنت Baskent University  می باشند.

 

ازمیر –  İzmir

ازمیر سومین شهر بزرگ در ترکیه می باشد. ازمیر همچنین  به دلیل موقعیت زیبایش که مشرف بر دریای اژه است به عنوان “مروارید دریای اژه” شناخته می شود. ازمیر شهری آزاد و آرام است اگرچه وجود فروشگاه کمرالتی، ساحل ها، مراسم و نمایشگاه های بی شمار به این معنی می باشد که بعید است در این شهر حوصله تان سر برود.

ازمیر با تاریخ و فرهنگ ۴۰۰۰ ساله یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل در ترکیه است که دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه اِگه Ege University، دانشگاه دُکوز ایلول Dokuz Eylül University، دانشگاه یاشار Yaşar University و دانشگاه ازمیر University of İzmir  را در خود جای داده است.

آدنا –  Adana

آدنا یکی دیگر از شهرهای دانشجویی ترکیه است که پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه محسوب می شود. دانشگاه چوکوروا çukurova University در این شهر واقع شده است که در رنکینگ EECA در بین جایگاه  ۱۱۱-۱۲۰ قرار دارد. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی آدنا در جنوب ترکیه این شهر را جذاب تر می کند که در ساحل شرقی رودخانه Seyhan Dam Reservoir، سالن های نهارخوری این دانشگاه میان درختان بلند و تنومند ایجاد شده است که از مکان های تفریحی نزدیک این شهر به شمار می رود. آدنا همچنین شهری قدیمی است که تاریخش به ۶۰۰۰ سال قبل از تولد مسیح برمی گردد و در آنجا مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد.

در بیشتر شهرهای ذکر شده بیشتر مردم محلی انگلیسی صحبت می کنند که این موضوع زندگی در حین تحصیل در ترکیه را برای دانشجوهای بین المللی بدون فراگیری زبان ترکی آسان تر می کند.

 

زندگی در ترکیه

در حین زندگی روزانه در ترکیه می توانید کباب دونر خوب بخورید، در بازار ها بر سر قیمت ها چانه بزنید، از خوردن قهوه ترک لذت ببرید و با مردم محلی در کافه ها و پارک ها تالوا (تخته نرد) بازی کنید.

در هنگام تحصیل در ترکیه مخصوصاً اگر در یکی از شهر های بزرگ زندگی کنید قطعاً احساس کمبود جا برای تفریح یا گشتن نخواهید کرد. برای دوستداران موسیقی سبک های مختلف زیادی وجود دارد، از کلاسک تا پاپ، جاز تا هیپ هاپ و … آنجا یافت می شود. شهرهای این کشور پر از سالن های اجرای زنده هستند و ترکیه هر ساله میزبان فستیوال های بین المللی موزیک متنوعی است. همچنین دوستداران فیلم هم می توانند از صنعت رو به رشد فیلم این کشور لذت ببرند، رفتن به سینما یک فعالیت محبوب در ترکیه است و آخرین فیلمهای پرفروش هالیوود به طور گسترده ای در سالن های این کشور نمایش داده می شود.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی تقریباً مناسب است و بسته به مقطع و رشته تحصیلی متغیر است. دانشگاه های دولتی خیلی ارزان تر از دانشگاه های خصوصی هستند، برای مثال به عنوان یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی هزینه شما ۳۰۰ تا ۸۰۰ دلار در سال است. دانشگاه های خصوصی هزینه و شهریه خودشان را تعیین میکنند که می تواند تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال باشد.

در دانشگاه های خصوصی اگر به زبان انگلیسی تحصیل کنید شهریه از ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای هر سال است، در حالیکه همین دوره ها به زبان ترکی در حدود ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار است.

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی اروپا نسبتاً کم است و از ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار در ماه تخمین زده میشود. البته هزینه زندگی به نوع زندگی شما بستگی دارد. شما همچنین حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار هر نیمسال تحصیلی برای کتاب ها و مخارج اداری نیاز دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *